Saturday, August 15, 2009

RAMADHAN YANG DINANTIKAN


Assalamualaikum wbt....
Alhamdulillah...Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya, kita masih lagi diberi peluang untuk mengabdikan diri kepada-Nya... Selawat dan salam buat kekasih hati yang tak pernah mati dihati, tiada di dunia tetapi tetap hidup subur di dalam jiwa ini... Nabi Muhammad SAW.... Begitu pantas masa berlalu... Hingga kita tidak sendari bahawa ramadhan kian hampir... Sekali lagi bersyukur kerana kita masih diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini... Bagaimana persiapan kita untuk menyambut Ramadhan kali ini??? Sudah bersediakah untuk kita menyambut Ramadhan kita kali ini?? Firman ALLAH SWT dalam Al-Quran yang bermaksud, " Bulan Ramadhan di dalamnya diturunkan Al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan bagi petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang bati)." [surah al-Baqarah:85]

Bulan Ramadhan bulan yang diturunkan Al-Quran ini amat berlainan sekali dengan bulan-bulan lain dari segi suasananya.Bulan syaitan dibelenggu dari mengacau dan menghasut manusia. Disiang hari umat Islam dari seluruh pelusuk dunia disuruh berpuasa iaitu menahan diri dari makan dan minum dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari. Bahkan umat Islam juga disuruh menahan diri dari melakukan perbuatan yang boleh membatalkan puasa. Bulan Ramadhan bukan bermakna umat Islam disuruh berpuasa dari melakukan aktiviti harian. Aktiviti harian yang lain tetap berjalan seperti biasa. Jangan jadikan alasan letih kerana aktiviti harian begitu padat untuk tidak berpuasa. Manakala di malam hari, umat Islam digalakkan menunaikan solat terawih, memenuhi rumah-rumah ALLAH,berqiamulail, bertadarus Al-Quran dan bersahur. ALLAH memperhebatkan bulan Ramadhan ini dengan malam Lailatu Qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan. Ayuh! Jangan lepaskan peluang ini. Peluang yang tiada bandingannya dengan tawaran-tawaran lain di dunia. Hiasilah Ramadhan ini dengan amalan-amalan yang disukai oleh ALLAH dan Rasul-Nya.

Semoga dengan kehadiran Ramadhan kali ini dapat bertambahlah keimanan kita kepada ALLAH SWT.. Rebutlah peluang untuk membuat kebaikan di bulan yang mulia ini.. Mungkin kita tidak akan dapat bertemu kembali dengan Ramdhan yang akan datang. Siapa tahu??
HARAPAN RAMADHAN
(Raihan & Man Bai)
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula
Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan N
afsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti
Tak ingin ku biarkan
Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

1 comment:

Anonymous said...

happy ramadhan